اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

وزیر دفاع و معاون ستاد مشترک ارتش سوریه در حمله تروریستی به ساخت

وزیر دفاع و معاون ستاد مشترک ارتش سوریه در حمله تروریستی به ساختمان امنیت ملی کشته شدند
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/04/29 شماره انتشار 18171
نویسنده: سیدمحمد اسلامی m.eslami@khorasannews.com
مخالفان مسلح دولت مسئولیت حمله تروریستی در دمشق را بر عهده گرفتند

در پی انفجار تروریستی مقابل ساختمان امنیت ملی سوریه که ظهر دیروز در دمشق روی داد، چند تن از مقامات ارشد امنیتی سوریه، از جمله سپهبد "داوود راجحه" وزیر دفاع این کشور کشته شدند. تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد: «وزیر دفاع در بمب گذاری تروریستی که مرکز امنیت ملی را هدف قرار داد، به شهادت رسید.» داوود راجحه، وزیر دفاع ۶۵ ساله سوریه، از ژنرال های پیشین ارتش این کشور و از اقلیت مسیحی سوریه بود که بشار اسد او را سال پیش به سمت وزیر دفاع منصوب کرد. در همین حال عصر دیروز تلویزیون دولتی سوریه از انتخاب «فهد جاسم الفریح» رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور خبر داد. همچنین شبکه العربیه به نقل از منابع سوری گزارش داد که احتمالا "محمد شعار"، وزیر کشور سوریه نیز در میان کشته شدگان است، اما تلویزیون سوریه این خبر را رد و اعلام کرد وی زخمی شده است. مرکز امنیت ملی سوریه در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار دارد و سفارت ترکیه در همسایگی آن واقع است. این حمله زمانی رخ داده است که گزارش ها حاکی از ادامه نبرد در اطراف پایتخت است. عمران الزعبی ،وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت:سرویس های اطلاعاتی قطر ، عربستان ،ترکیه واسرائیل مسئول انفجار دمشق هستند.

شوهر خواهر بشار اسد در میان کشته شدگان

به گزارش النشره، یک عامل انتحاری ساختمان امنیت ملی سوریه واقع در دمشق را در زمان برگزاری نشست مسئولان امنیتی و وزیران کابینه این کشور با خودروی بمب گذاری شده خود هدف قرار داد. المنار نیز به نقل از مخالفان دولت گزارش داد که این انفجار همزمان با نشست هفته ای هسته کنترل بحران سوریه رخ داده و در آن "آصف شوکت"، معاون ستاد مشترک ارتش سوریه که شوهر خواهر بشار اسد و رئیس سازمان اطلاعات این کشور نیز است کشته شده و "هشام بختیار" رئیس دستگاه امنیت ملی سوریه زخمی شده  است. سایت فردا نیز به نقل از الجزیره از خبرهای غیررسمی مبنی بر کشته شدن ماهر اسد برادر بشار اسد در این حمله تروریستی خبر داده است. پس از این حمله تروریستی نیروهای گارد ریاست جمهوری در اطراف بیمارستان الشامی واقع در نزدیکی محل انفجار مستقر شدند. هنوز آمار دقیقی از قربانیان این حمله انتحاری منتشر نشده اما پیش بینی می شود که در جریان این حمله تعداد زیادی از نظامیان و غیر نظامیان کشته و زخمی شده باشند.

ارتش آزاد سوریه مسئولیت حمله تروریستی را بر عهده گرفت

به گزارش رویترز، تاکنون 2 گروه "لواءالاسلام" است و "ارتش آزاد سوریه" مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته اند. گروه "لواءالاسلام" در یک پست فیس بوکی با برعهده گرفتن مسئولیت این انفجار آن را حمله به «سلولی» خواند که از آن به عنوان «اتاق کنترل بحران» در سوریه یاد می شود. قاسم سعدالدین، سخنگوی «ارتش آزاد سوریه»، نیز این ارتش متشکل از جداشدگان شورشی را مسئول این حمله انتحاری اعلام کرد و در تماسی تلفنی به رویترز گفت: «این همان آتش فشانی است که حرفش را می زدیم، ما تازه کارمان را شروع کرده ایم.» ارتش آزاد اعلام کرده که حمله انتحاری نبوده و مخالفان در چند روز گذشته با همکاری محافظان ساختمان مورد حمله، مواد منفجره را وارد ساختمان کردند و انفجار از راه دور کنترل شده است. با این حال العربیه و سی ان ان ترک گزارش دادند که عامل انفجار انتحاری از محافظان شخصی و رسمی وزیر دفاع سوریه بوده است. همچنین گزارش شده است که یکی از پادگان های ارتشی مشرف به مقر ریاست جمهوری به آتش کشیده شده است.

واکنش ها به انفجار تروریستی دمشق

به گزارش نسیم صدها نفر از شهروندان با برگزاری تظاهراتی گسترده در مرکز شهر دمشق، افنجار تروریستی دمشق را محکوم کردند. صدها نفر از جوانان سوری هم با حضور در پایگاه‌های نظامی این کشور، آمادگی خود برای مبارزه با گروه‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد را اعلام کردند.همچنین به گزارش بی بی سی نیروهای مسلح سوریه در بیانیه ای اعلام کردند که مصمم تر از قبل با تروریست ها مقابله خواهند کرد. در همین حال آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اشاره به حمله به سازمان امنیت ملی سوریه، بر لزوم دستیابی به راهکاری در سازمان ملل برای حل بحران سوریه تأکید کرد. سرگئی لاوروف نیز با بیان این که درگیری های سرنوشت سازی در سوریه در جریان است افزود: مسکو تحولات سوریه را به دقت تحت نظر دارد. به گزارش مهر لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا نیز بدون محکوم کردن این انفجارها خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت شد.

کشته شدن خبرنگار فرانسوی در سوریه به دست مخالفان سوری

یک منبع در وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که خبرنگار تلویزیون فرانسه که ماه ژانویه در سوریه کشته شده به دست مخالفان سوری به قتل رسیده  است. وی به روزنامه فیگارو گفت: «ژیل ژاکییه، خبرنگار فرانسوی که در 11 ژانویه در سوریه کشته شده بود به وسیله خمپاره گروه های مخالف در حمص به قتل رسیدند.» به گفته این منبع وزارت دفاع فرانسه، اطلاعات جمع آوری شده مخالفان سوری این خبرنگار شبکه دو فرانسه را به قتل رساندند. با این حال فیگارو گزارش داد که وزارت خارجه و دفاع فرانسه هرگونه اظهارنظر را رد کرده اند و تنها یک منبع قضایی اعلام کرده که تحقیقات همچنان ادامه دارد. طرف های غربی برای حمایت از مخالفان مسلح دولت سوریه مردد هستند. آن ها معتقدند که حمایت از سلفی های سوریه، زمینه گسترش فعالیت القاعده را در این منطقه گسترش می دهد. دیلی تلگراف هم چند روز پیش گزارش داده بود که "هیچ کس در آمریکا نمی  خواهد که دست بر روی مسئله سوریه بگذارد نه در کاخ سفید و نه در کمیته خارجه کنگره..."

نشست شورای امنیت درباره سوریه

همزمان با درگیری ها در سوریه، تلاش های دیپلماتیک درباره سوریه ادامه دارد. شب گذشته اعضای شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر گرد هم آمدند تا در این باره مذاکره کنند. به گزارش بی بی سی کشورهای غربی می خواهند که قعطنامه ای برای فشار بیشتر بر دولت سوریه صادر شود. در این قطعنامه ضرب الاجلی برای دولت تعیین خواهد شد، که اگر ظرف ۱۰ روز نیروهای نظامی و سلاح های سنگین خود را از مناطق مسکونی خارج نکند، تحریم خواهد شد. با این حال بعید به نظر می رسد که در این نشست نیز توافقی حاصل شود. نماینده دائم چین در سازمان ملل پیش از این نشست بر لزوم تمدید ماموریت ناظران بین المللی تاکید کرد و گفت که سوری ها باید خود روند سیاسی را رقم بزنند. روسیه و چین تاکنون مانع از هرگونه اقدام افراطی شورای امنیت در قبال سوریه شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد