اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

رئیس سازمان انرژی اتمی: چهارمین مجتمع سوخت تولیدی با غنای 20 درص

رئیس سازمان انرژی اتمی: چهارمین مجتمع سوخت تولیدی با غنای 20 درصد تحویل راکتور تهران شد
خراسان - مورخ دوشنبه 1391/05/02 شماره انتشار 18174
فعلاً تصمیمی برای غنی سازی بالای 20 درصد نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی از تولید چهارمین مجتمع سوخت هسته ای تا غنای 20 درصد برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران خبر داد.وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تولید سوخت برای کشتی ها و زیردریایی های اتمی گفت: فعلاً تصمیم برای غنی سازی بالای 20 درصد نداریم.به گزارش ایسنا، فریدون عباسی در حاشیه مراسم سالگرد شهید رضایی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه راکتور تهران با چه تعداد مجتمع سوخت 20 درصدی کار می‌کند گفت: چهارمین مجتمع سوخت تولیدی کشور تا غنای 20 درصد تولید و تحویل راکتور تهران شده است.وی گفت:‌ این مجتمع سوخت بین 4 تا 5 مگاوات کار کرده و تست‌های لازم برای تاییدنهایی آن در حال انجام است. عباسی گفت: در حال حاضر در راکتور تهران کارهای تحقیقات و تولید رادیو دارو با همین مقدار مجتمع سوخت ادامه دارد. وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه تولید سوخت تا غنای 20 درصد کشور چه میزان است، اظهار کرد: از مقداری که آخرین بار توسط آژانس اعلام شده است، کمی افزایش یافته، اما اعلام رسمی آن توسط بازرسان آژانس انجام می‌شود. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما به اندازه مورد نیازمان تولید سوخت 20 درصد را ادامه می‌دهیم و بیشتر یا کمتر از آن تولید نمی‌کنیم.

نمی توانم نظر روس ها درباره راه اندازی نهایی نیروگاه بوشهر را تایید کنم

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شرکت روس اتم اعلام کرده است که مرداد یا شهریور ماه نیروگاه به قدرت نهایی‌اش می‌رسد با بیان اینکه این مطلب را کاملا تایید نمی‌کنم، خاطر نشان کرد: نمی‌توانم بگویم نیروگاه بوشهر به قدرت 100 درصدی خود می‌رسد. بهتر است مقامات روس هم این مطلب را اعلام نکنند. بهره‌برداری نهایی نیروگاه بوشهر کاری تجربی است و ما صبر لازم برای راه‌اندازی ایمن و استاندارد آن داریم . ما عجله‌ای برای بهره‌برداری نهایی نداریم، می‌خواهیم نیروگاه بوشهر نیروگاهی باشد که بتواند برق پایدار تولید کند.

آقای ساورز و سایر مقامات غربی حرف زیادی نزنند

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگر درباره اظهارات اخیر رییس MI6 درباره فعالیت‌های هسته ای ایران گفت:‌ آنها رقمی نیستند که بخواهند جلوی ما را در پیشرفت‌های کشور بگیرند، ما اصلا به دنبال سلاح هسته ای و موارد مشابه نبوده‌ایم و نیستیم، همانطور که در دوران دفاع مقدس به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده‌ایم.عباسی ادامه داد:‌ آنها خوب می‌دانند که ما اصلا برنامه نظامی هسته ای نداریم. این اظهارات بیشتر بهانه‌گیری است تا جلوی پیشرفت کشور را بگیرند، اما ما در مواردی که آنها خواستند جلوی‌مان را بگیرند، پیشرفت کردیم و حتی می‌توانیم تجربیات‌مان را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: به آقای ساورز(رییس MI6 ) و سایر مقامات غربی توصیه می‌کنم حرف زیادی نزنند. ملت ایران با این حرف‌ها عقب‌نشینی نمی‌کند.

وی گفت: MI6 بیشتر به دنبال جنایت است ، این سازمان به جمع‌آوری اطلاعات درباره افراد می‌پردازد. یکی از عوامل تاثیر گذار در ترور تمامی دانشمندان ما دستگاه جاسوسی MI6 بوده است.

اگر کشورهای غربی به اقدامات خود در زمینه جنگ سایبری ادامه دهند ضرباتی را از ما دریافت خواهند کرد

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها اعلام کردند حملات سایبری جدیدی به سیستم‌های ایران صورت گرفته است، گفت: در گذشته حملات سایبری متعددی داشته‌ایم اما ما توانستیم آنها را دفع و کنترل کنیم. در عین حال فعالیت کشورهای غربی در تولید این نرم‌افزار‌ها مثل کار افرادی است که فروش مواد مخدر دارند، مردم را معتاد می‌کنند تا کالا‌یشان به فروش رود و آنها را به بردگی بگیرند. در بحث الکترونیک کشورهای غربی به شدت کار کردند و این قابلیت را پیداکردند که بتوانند به کشورهای زیادی آسیب بزنند و جنگ جدیدی در دنیا با این زمینه شروع شده است اما جمهوری اسلامی ایران آشکار‌کننده این جنگ در کره زمین بوده است. اینها با تحریم‌هایی که اعمال کردند و خراب‌کاری‌های صنعتی و اعمال تروریستی که نشان دادند، اعلام کردند که به دنبال چه نظم نوینی هستند. عباسی ادامه داد:‌ اگر آنها به این اقدامات خود ادامه دهند متعاقبا ضرباتی را از سوی ما دریافت می‌کنند. رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس پیشنهادی برای تجهیز شناور‌های ایرانی به سوخت اتمی ارائه کرده اند، گفت: در این باره که نمایندگان مجلس صریحا طرح تامین سوخت هسته ای برای کشتی‌ها را ارائه کرده باشند، نشنیده‌ام. اما ذکر شده بود پیشرانه‌هایی که بتوانند بدون نیاز به سوخت‌گیری در مسیرهای طولانی حرکت کنند را داشته باشیم و این بیشتر برای جلوگیری و مقابله با تحریم‌های آتی است که می‌‌خواهند مانع ناوگان دریایی ما شوند. یکی از مسائلی که می‌تواند تامین کننده سوخت این‌گونه پیشرانه‌ها باشد سوخت هسته ای است، یعنی راکتورهای هسته ای به جای موتور در این پیشرانه‌‌ها قرار می‌گیرند.معاون رییس جمهور گفت:‌اگر لازم باشد و دولت در این زمینه تصمیم‌گیری کند و خواست مردم هم باشد،‌ ما مشکلی نداریم که بخواهیم دنبال چنین سیستم و فناوری برویم. عباسی در پاسخ به اینکه سوخت هسته ای پیشرانه‌ها و زیردریایی‌ها با غنای بالا در حدود 90 درصد است، گفت: لزوما سوخت این پیشرانه‌ها بالای 20 درصد نیست. راکتورهایی وجود دارد که با غنای 3/5 تا 5 در شناورهای دریایی استفاده شده‌اند اما این مقدار غنا راکتور را بزرگ می‌کند. اما اگر منظور از سوخت هسته‌ ای در زیردریایی‌ها باشد، برای طراحی موتورهایی که نخواهد تعمیر و یا باز شوند به اورانیوم بالا در این زیردریایی‌ها برای حرکت نیاز است. وی خاطر نشان کرد: مطمئنا اگر بخواهیم زمانی این کار را انجام دهیم حتما هماهنگی‌های لازم را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهیم تا سوخت مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهد.

قابلیت طراحی راکتورهایی که بتواند در شناورها کار کنند را داریم

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا، مبنی بر اینکه شما گفتید در صورت نیاز و درخواست برای سوخت اتمی زیردریایی‌های کشور از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست می‌کنید که تامین آن را تسهیل کند، گفت: ما فعلا برنامه‌ای خاصی برای چنین موضوعی نداریم، اما قابلیت طراحی راکتورهایی که بتواند در شناور‌ها کار کنند را داریم و می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. طراحی و ساخت راکتور IR-40 آب سنگین اراک ما را توانمند ساخته است و سازندگان داخلی رشد پیدا کرده‌اند و شروع مشارکت با خارجی‌ در زمینه ساخت راکتورهای قدرت ما را توانمند می‌کند تا در طراحی انواع راکتورها قدم برداریم؛ نمی‌گویم الان به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم. مطمئنا اگر بخواهیم راکتور با حجم کوچک داشته باشیم که چگالی قدرت در آن بالا باشد، باید دنبال سوخت‌های اورانیوم با غنای بالاتر باشیم. محاسبات و اطلاعات ما و استفاده از منابع و تجربیات سایر کشورها این مساله را به ما نشان داده است. اما در وهله نخست ما قصد انجام این کار را نداریم که بخواهیم بالای 20 درصد غنی‌سازی کنیم . در حال حاضر تولید سوخت 20 درصد برای راکتور تهران و راکتور مشابه استخری پیش‌بینی شده است چنانچه به سوخت بالای 20 درصد نیاز داشته باشیم ابتدا نیازمان را به جامعه جهانی اعلام می‌کنیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نماینده واقعی آن است.وی افزود: شناور‌های با سوخت اتمی مشکلات زیست محیطی خواهند داشت که چنانچه بخواهیم به این سمت برویم ابتدا از آژانس برای همکاری در زمینه زیست‌محیطی درخواست می‌کنیم. عباسی در پاسخ به این که اگر مثل سوخت 20 درصد شرایط تامین آن را آژانس و دیگر کشورها فراهم نکنند چه تصمیمی خواهید گرفت، گفت: در آن مقطع براساس نیازمان تصمیم‌گیری می‌‌کنیم.

از مذاکره با 1+5 استقبال می کنیم

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما از مذاکرات در هر شرایطی استقبال می‌کنیم در عین حال که در برابر تحریم‌ها مقابله و مقاومت می‌کنیم. آنها در بحث‌های کارشناسی و تخصصی در مقابل کارشناسان ما پاسخ و استدلال‌های محکمی نداشتند و زمان لازم به آنها داده شده است تا آنها فکر کنند تا دست از خباثت و شرارت بردارند. ما محکم بر سر مواضع‌مان ایستاده‌ایم و به مذاکرات ادامه می‌دهیم تا به یک راهکار منطقی برسیم. ما اصول منطقی داریم و از مواضع کشورمان دفاع می‌کنیم. اگر آنها حقوق ما را بپذیرندو با ما تعامل سازنده داشته باشند قطعا در مذاکرات به نتیجه خواهیم رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد