اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

واکنش معاون رئیس جمهور به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره اصل

واکنش معاون رئیس جمهور به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/05/05 شماره انتشار 18177

انوار - حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی در واکنش به سخنان سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: طرح هر گونه مطلبی از جمله کمیسیون ملی انتخابات یا هیئت ملی انتخابات برای نظارت بر عملکرد دولت برای برگزاری انتخابات باعث تضعیف جایگاه قانونی نظارت و جایگاه شورای نگهبان است.

وزیر کشور نیز تأکید کرد: برگزاری انتخابات بر عهده قوه مجریه است.در همین حال عوض حیدرپور به خراسان گفت: این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

میرتاج الدینی: انتظار داریم سخنگوی شورای نگهبان در مقابل برخی مسائل مواضع شفافی بگیرد

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که گفته می‌شود از سوی برخی نمایندگان پیشنهاد گرفتن مسوولیت برگزاری انتخابات از سوی دولت مطرح شده و سخنگوی شورای نگهبان نیز آن را اجرایی عنوان کرده است، گفت: تا آنجایی که ما اطلاع داریم، چنین چیزی در مجلس و از سوی نمایندگان مطرح نشده و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز در این ارتباط بحثی صورت نگرفته و آنها دنبال چنین موضوعی نیستند. معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی افزود: در کشور ما طبق اصول قانون اساسی تفکیک قوا وجود دارد و براساس اصل 60 قانون اساسی امور اجرایی بر عهده قوه مجریه است و برگزاری انتخابات نیز کار اجرایی صرف است، بنابراین برعهده قوه مجریه است و نظارت بر آن نیز بر اساس اصل 99 قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است. میرتاج‌الدینی با بیان این‌که انتخابات در کشور ما مردمی است و با کمک مردم انتخابات توسط وزارت کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: چنین پیشنهادی(گرفتن مسئولیت برگزاری انتخابات از دولت) اجرایی نیست و با شاکله قانون اساسی نیز مغایرت دارد. وی با اشاره به انعکاس سخنان سخنگوی شورای نگهبان در برخی از رسانه‌ها با تاکید بر این‌که اگر فرض بگیریم که سخنان ایشان در ارتباط با کمیسیون ملی انتخابات به درستی در رسانه‌ها منعکس شده باشد، تصریح کرد: طرح اینگونه مطالب و مباحث تحت هر عنوانی از جمله کمیسیون ملی انتخابات یا هیات ملی انتخابات برای نظارت بر عملکرد دولت در امر برگزاری انتخابات در واقع باعث تضعیف جایگاه قانونی نظارت و جایگاه محترم شورای نگهبان در این خصوص می‌باشد، چراکه در قانون اساسی ساز و کارهای لازم جهت نظارت بر امر انتخابات اندیشیده شده است و طرح هر مجموعه نظارتی دیگر موازی با شورای نگهبان برخلاف قانون اساسی است. معاون رییس جمهور تصریح کرد: کسانی که چنین ایده‌هایی را مطرح می‌کنند با انگیزه‌های سیاسی به طرح چنین مباحثی می‌پردازند و انتظار از سخنگوی شورای نگهبان این است که در مقابل چنین تفکراتی که باعث تضعیف نظارت شورای نگهبان و همچنین تضعیف جایگاه دولت در امر انتخابات می‌شود، مواضعی شفاف‌تر و محکم‌تر اتخاذ کنند.

وزیر کشور :برگزاری انتخابات بر عهده‌ قوه مجریه است

در همین حال ایسنا گزارش داد مصطفی محمدنجار وزیر کشور در حاشیه‌ جلسه هیات دولت گفت: برخی از اظهارنظرهایی که این روزها در مورد گرفتن اختیار برگزاری انتخابات از دولت مطرح می‌شود، مبنای قانونی ندارد. نجار ادامه داد: اگر قرار باشد انتخابات را کسی یا جایی غیر از قوه مجریه برگزار کند، این باعث بحث تداخل قوا در امور یکدیگر می‌‌شود. نجار با بیان این که برگزاری انتخابات بر اساس قانون به عهده قوه مجریه است افزود: وزارت کشور همه وظایف خود در خصوص انتخابات را انجام داده و در مورد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز هماهنگی‌های بسیار خوبی با شورای نگهبان دارد.

حیدرپور: طرح اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص بررسی می شود

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده شهرضا در مجلس در پاسخ به این سوال که طرح اصلاح قانون انتخابات در حال حاضر در چه مرحله ای است به خراسان گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی این طرح است. پس از این که کلیات به تصویب رسید به استحضار مقام معظم رهبری خواهد رسید.وی افزود: پس از تنفیذ ایشان این طرح برای اصلاحات نهایی به مجمع بازگردانده خواهد شد و با صلاح دید مجمع یا دولت لایحه تهیه می کند و یا مجلس طرح تدوین خواهد کرد.وی با انتقاد از واکنش های برخی مسئولان دولتی نسبت به این مسئله گفت: درهر انتخاباتی یک طرف برنده و یک طرف برنده نیست و طرفی که برنده نشده اغلب نسبت به برگزاری انتخابات انتقاداتی دارد بنابراین برای رفع هر گونه اشکالی پیش بینی شده نهادی غیر از وزارت کشور انتخابات را برگزار کند چرا که در حال حاضر هم وزارت کشور این کار را انجام نمی دهد بلکه ستاد انتخابات که در وزارت کشور مستقر می باشد کاربرگزاری انتخابات رابرعهده دارد.وی افزود: بنابراین دولت نباید اظهار دلخوری کند چرا که این کاری است که به صورت پروژه می تواند به نهاد خصوصی هم تنفیذ کرد و در دنیا هم مرسوم است.

عسگری: حسن روحانی هنوز در ارتباط با کاندیداتوری اظهارنظری نکرده است

حجت‌الاسلام علی عسگری مشاور پارلمانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال حضور حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری و اینکه مدتی است نام وی به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح است، گفت: در این‌باره از ایشان سوال کردم اما فعلا اظهارنظری نکرده‌اند. وی افزود:‌ نظر خودم در این رابطه این است که آقای روحانی ثبوتا و اثباتا جزو چهره‌های کارآمدی است که در فضای فعلی جهان و منطقه و با توجه به پیشینه و کارآمدی که در ارتباط با دیپلماسی جهانی و هسته‌ ای داشته و مورد وثوق رهبری هم بوده است، می‌تواند در این ارتباط حرفی برای گفتن داشته باشد و باید در آینده منتظر تصمیم ایشان در این رابطه بود.

بحث درباره اصلاح قانون انتخابات در مجمع تشخیص متوقف شده است

معاون پارلمانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، ‌تعیین سیاست‌های کلی انتخابات در این مجمع را که مورد تاکید رهبری بوده و همچنین تصویب قانون نظام جامع انتخابات را مقدم بر هر فعالیت سیاسی در آستانه انتخابات دانست. عسگری در این رابطه یادآور شد: البته یکبار در رابطه با سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع بحث شد و تجمیع انتخابات به تصویب رسید اما مباحث بعدی در رابطه با اجرا، نحوه تبلیغات و هزینه‌های تبلیغاتی، کار را متوقف کرد. البته در ابلاغیه جدید مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید شده است. وی با اشاره به دیدار آیت‌ا... یزدی با علی لاریجانی و تاکید وی در رابطه با تصویب قانون جامع انتخابات، گفت: من فکر می‌کنم ما ابتدا باید دورخیز نظام و کارآمدسازی بحث انتخابات را در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، چراکه با وجود تنوع و تکثر عناصر اثرگذار در انتخابات، قانون مهم‌ترین این عناصر به حساب می‌آید.عسگری در ادامه این گفت‌وگو با ارائه تحلیلی درباره نحوه حضور جریانات مختلف در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تصریح کرد: قطعا اصلاح‌طلبان در این انتخابات کاندیدا خواهند داشت و حتی شاید تنوع کاندیدا را در این جریان شاهد باشیم و بعد هم در دقیقه 90 روی یک فرد تجمیع صورت گیرد. اصولگرایان هم همین حالت را خواهند داشت، یعنی کاندیداهای متنوعی حضور خواهند یافت و ممکن است در دقیقه 90 روی یک نفر تجمیع کنند.

قالیباف: فعلا اظهارنظری درموردانتخابات نمی‌کنم

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه فعلا در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارنظری نمی‌کند، در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص نامزد شدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، گفت: این موضوع را باید از همان‌هایی که چنین خبری را مطرح کردند بپرسید، البته در این رابطه روابط عمومی شهرداری پاسخ لازم را داد.

رسایی: جبهه پایداری بعد از تایید اساسنامه بحث انتخابات را آغاز می‌کند

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره فعالیت این جبهه برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری گفت: جبهه پایداری درباره مصادیق انتخابات ورود نکرده است اما در عین حال موضوع انتخابات را رصد می‌کند.وی با بیان اینکه همانطور که سخنگوی این جبهه تاکنون چندبار اعلام کرده، جبهه پایداری زمان فعلی را وقت مناسبی برای ورود به تعیین مصادیق انتخابات ریاست ‌جمهوری یازدهم نمی‌داند، تصریح کرد: در حال حاضر فعلاً مهمترین بحث مطرح در جبهه پایداری تکمیل اساسنامه و تائید آن توسط علما است.رسایی تاکید کرد جبهه پایداری بعد از تایید اساسنامه بحث انتخابات را آغاز می کند.عضو شورای مرکزی جبهه پایداری خاطرنشان کرد: اساسنامه جبهه پایداری مراحل نهایی خود را طی می‌کند و انتظار می‌رود در روزهای آینده نهایی شود.

اساسنامه جبهه پایداری براساس نظر آیت ا... مصباح یزدی اصلاح می شود

هم چنین جلالی یک عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: اساسنامه جبهه پایداری انقلاب اسلامی تنظیم و جهت اخذ نظر برای آیت ا... مصباح یزدی ارسال شده و ایشان هم نظر خود را در این خصوص بیان کرده‌اند که دوستان در حال اصلاح اساسنامه هستند.اساسنامه جبهه پایداری انقلاب اسلامی نقشه راه جبهه پایداری در آینده می باشد و بعد از اصلاحات اساسنامه و انتخاب دبیر و اعضای شورای مرکزی جدید، بحث انتخابات ریاست جمهوری کلید خواهد خورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد