اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

مذاکرات هیئت بلند پایه سوریه در تهران

مذاکرات هیئت بلند پایه سوریه در تهران
خراسان - مورخ پنج‌شنبه 1391/05/05 شماره انتشار 18177
نویسنده: حامد political@khorasannews.com
وزیر خارجه:مطمئن هستم که سوریه از این مرحله گذر خواهد کرد

یک هیئت بلندپایه سوری به ریاست معاون نخست وزیر سوریه برای دیدار و گفت وگو با مقام های ایرانی وارد تهران شد. به گزارش فارس روزنامه الوطن سوریه با اعلام این خبر تصریح کرد که در میان این وزرا، وزرای نفت، معادن، منابع آبی، بهداشت، مسکن و رئیس هیئت برنامه ریزی و همکاری بین المللی و رئیس بانک مرکزی سوریه هستند.

گفته می شود در این هیئت احمد عرنوس معاون وزیر خارجه سوریه و دو مسئول از وزارت کشور سوریه نیز حضور دارند.

بنابراین گزارش، عبدالرضا قاسمیان مشاور اقتصادی سفارت ایران در دمشق اعلام کرده است که هدف این سفر، توسعه همکاری اقتصادی دمشق و تهران با توجه به فشارهای اقتصادی چند کشور غربی و عربی است که بر سوریه و مردم آن وارد می شود. در همین حال سردار احمد وحیدی وزیر دفاع کشورمان اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم ایران برای اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرد.

صالحی: سوریه شرایط کنونی را پشت‌سر می‌گذارد

وزیر امور خارجه عصر چهارشنبه با عمر غلاونجی، معاون نخست‌وزیر سوریه در امور خدمات و وزیر ادارات داخلی و هیات همراه وی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تقدیر از پیشینه مواضع شرافتمندانه دولت و مردم سوریه در حمایت از مقاومت در فلسطین و لبنان، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران بر موضع شفاف و اصولی خود در حمایت از روند اصلاحات رییس‌جمهور بشار اسد در جهت تحقق مطالبات مشروع و مسالمت‌آمیز مردم سوریه و مخالفت با هرگونه مداخله در امور این کشور تاکید و خاطرنشان کرد: مداخلات مستمر بیگانگان و حمایت آشکار از اقدامات خشونت بار گروه‌های تروریستی مانع اصلی از پیگیری روند توسعه و اصلاحات سیاسی و اقتصادی و تحقق خواست‌های مشروع مردم سوریه شده است. او افزود: تحولات چند هفته اخیر به دنبال تشدید اقدامات تروریستی که با برخورد قاطع دولت و ارتش سوریه مواجه شد و با جنگ گسترده روانی و تبلیغاتی بیگانگان علیه کشور و مردم سوریه همراه بود، نشانگر اشتباه بودن همه پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌های برخی کشورهای بیگانه و رسانه‌های وابسته بدان‌ها بود. وزیر امور خارجه ابراز اطمینان کرد دولت، مردم و ارتش سوریه با پشت سر گذاشتن شرایط کنونی و با حفظ انسجام و وحدت ملی خود مقتدرتر از گذشته منافع و مصالح ملی خود را دنبال خواهند کرد و نقش سوریه بیش از پیش در عرصه منطقه و بین‌المللی افزایش خواهد یافت. صالحی هم‌چنین با اعلام آمادگی برای تداوم حمایت همه جانبه ایران از مردم سوریه، ابراز امیدواری کرد با تداوم همکاری و هماهنگی بین مسوولان ذی‌ربط در دو کشور شاهد رفع برخی موانع و مشکلات در روند توسعه بیش‌تر روابط و همکاری‌ها به خصوص در ابعاد اقتصادی باشیم.

تشکر معاون نخست وزیر سوریه از ملت و دولت ایران

عمر غلاونجی، معاون نخست‌وزیر سوریه در امور خدمات و وزیر ادارات داخلی این کشور نیز در این دیدار از حمایت‌های همه جانبه مردم و دولت ایران از مردم و دولت سوریه در شرایط کنونی تقدیر و تشکر کرد.او هم‌چنین با ارائه گزارشی از اوضاع سوریه در ابعاد مختلف امنیتی و اقتصادی، به اقدامات گروه‌های تروریستی در هدف قرار دادن تاسیسات زیربنایی و خدمات‌رسانی به مردم اشاره و بر عزم و اراده راسخ دولت سوریه برای تامین امنیت و رفاه و مسائل معیشتی مردم خود در کنار پیگیری تحقق مطالبات مشروع و مسالمت‌آمیز ایشان تاکید و اظهار کرد: با وجود همه توطئه‌ها و هجمه و فشارهای سنگین سیاسی و اقتصادی در کنار جنگ روانی و تبلیغاتی از سوی برخی کشورهای غربی و عربی به منظور ایجاد اخلال در امنیت و معیشت مردم، ملت سوریه در کنار دولت خود خواستار تامین امنیت و زندگی شرافتمندانه هستند و از تلاش‌ها و اقدامات قاطع رییس‌جمهور بشار اسد و ارتش سوریه در این راستا حمایت می کنند. وی هم‌چنین با ابراز رضایت از مذاکرات خوب و سازنده خود با مقامات ایرانی ابراز امیدواری کرد با تسریع در روند اجرایی شدن توافقات صورت گرفته بین تهران و دمشق، شاهد بسط و گسترش این همکاری‌ها باشیم.

صالحی: در سوریه با 2 دسته از مخالفان مواجه هستیم

به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت نیز درباره هیاتی که از سوریه به ایران آمده است گفت: این هیات احتمالا با رییس‌جمهور نیز دیداری خواهند داشت.صالحی درباره وضعیت سوریه گفت: بعد از انفجاری که در سوریه شاهد بودیم توقع برخی این بود که در دولت سوریه یک خلاء ایجاد خواهد شد که چنین نشد و کسانی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند به اهداف خود نرسیدند و امروز ارتش سوریه با روحیه بهتری در حال مبارزه با افرادی است که از خارج از این کشور آمده‌اند و با دولت در حال مبارزه هستند.وی در ادامه اظهار داشت: ما در سوریه با دو دسته از مخالفان مواجه هستیم عده‌ای هستند که معارضند و تقاضاهایی دارند که ما از ابتدا هم بر رسیدگی و توجه به مسایل اینها تاکید داشته‌ایم اما حتی غربی‌ها هم اذعان دارند که عده‌ای از کشورهای دیگر وارد سوریه شده‌اند و سلاح‌های سنگین وارد کرده‌اند و به منظور براندازی حکومت سوریه تلاش می‌کنند تا یک جنگ داخلی راه بیندازند. این مساله را حتی نهادهای بین‌المللی نیز نمی‌پذیرند و هیچ نهاد بین‌المللی با این افراد همراهی نمی‌کند.

با معارضان سوریه از یکسال پیش در تماس بوده ایم

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا با معارضان سوریه مذاکره برای میانجی‌گری داشته‌اید؟ گفت: بله، اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته است البته باید بدانید که معارضان دولت سوریه یک طیف هستند که داخلی و خارجی دارند و هر کدام از این طیف‌ها نیز اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند و هر کدام از سوی جریان‌هایی مورد حمایت قرار می‌گیرند.وی افزود: ما هم با معارضان از یکسال پیش تاکنون در تماس بوده‌ایم و با آنها نشست و برخاست‌هایی داشته‌ایم و حتی اعلام آمادگی کرده‌ایم که بین آنها و دولت سوریه میانجی‌گری کنیم تا این کشور از شرایط فعلی و درگیری‌هایی که در آن وجود دارند خارج شود البته وضعیت سوریه روبه آرامش می‌رود.در همین حال سعیدلو معاون امور بین الملل رییس جمهور نیز در دیدار معاون نخست وزیر سوریه روابط تهران دمشق را روابطی عمیق و راهبردی خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای گسترش سطح همکاری‌ها با کشور دوست و برادر خود سوریه ندارد.سعیدلو با بیان این‌که دو کشور ایران و سوریه باید در تمامی زمینه‌ها از جمله عرصه‌های اقتصادی سطح همکاری‌های خود را افزایش دهند و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد، گفت: مردم سوریه امروز توانسته‌اند به خوبی در برابر هجمه‌های دشمنان ایستادگی کنند و این رمز پیروزی ملت سوریه بر دشمنان خود است.در سفر قائم مقام نخست‌وزیر سوریه به تهران وزرای بهداشت، آب، نفت، اسکان، برق و همچنین معاونین وزیر امور خارجه، رییس برنامه‌ریزی و همچنین مدیر مشترکات نفتی میان دو کشور، وی را همراهی می‌کنند. در همین حال فارس گزارش داد: روزنامه الوطن چاپ سوریه نوشت که حجم تبادل بازرگانی ایران و سوریه 400 میلیون دلار است که خدمات فنی و مهندسی صادراتی ایران در حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار را باید بدان افزود.الوطن افزود که توافقنامه اخیر تجارت آزاد دو کشور ماه گذشته اجرایی شده است و پیش بینی می شود که حجم مبادلات دو کشور به دو میلیارد دلار برسد.

وزیر دفاع: ایران قصد اعزام نیروی نظامی به سوریه ندارد

در همین حال وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم ایران برای اعزام نیروی نظامی به سوریه را تکذیب کرد.به گزارش ایسنا، سردار احمد وحیدی صبح روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه گفته می‌شود ایران می‌خواهد برای کمک به دولت سوریه، نیروی نظامی به این کشور بفرستد، با رد چنین مساله‌ای گفت: چنین چیزی نیاز نیست و ما اعتقاد داریم که دولت و ارتش سوریه از عهده وظایفی که در راستای مقابله با تروریست‌ها دارند، برمی‌آیند.وی با بیان اینکه "ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد"، با محکوم کردن اقدامات تروریستی در سوریه اظهار کرد: این اقدامات تروریستی محکوم است و دولت سوریه در حال مقابله با این گروه‌های تروریستی است. وزیر دفاع در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ایران در حال حاضر در سوریه دارای نیروی نظامی است، تاکید کرد: این مطلب صحیح نیست و کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند به خاطر سرپوش گذاشتن بر اقداماتی است که خودشان انجام دادند. ایران هیچ نیروی نظامی در سوریه ندارد.

گزارش مسئولان وزارت خارجه از اوضاع سوریه در کمیسیون امنیت ملی مجلس

انوار- عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده شهرضا در مجلس با اشاره به حضور عراقچی معاون وزیر خارجه در این کمیسیون به خراسان گفت: در این نشست مسئولان وزارت خارجه به تشریح موقعیت فعلی سوریه پرداختند و تاکید داشتند در ابتدای شروع بحران سوریه بخشی از مردم این کشور با معارضان همراه بودند اما با گذشت زمان و مشخص شدن اهداف معارضان مردم از آنها جدا شدند و هر آن چه که امروز در سوریه رخ می دهد از سوی معارضان است و مردم هیچ گونه دخالتی ندارند.وی در ادامه افزود: از سوی دیگر با توجه به این که ایران و سوریه هم پیمان استراتژیک هستند جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد برای پایان یافتن مشکلات سوریه آماده میزبانی دو طرف بحران است که دولت سوریه از این مسئله استقبال کرد اما هنوز طرف مقابل پاسخی نداده اند.نماینده شهرضا تاکید کرد: در تشریح وضعیت فعلی سوریه نیز مسئولان وزارت خارجه بیان کردند که آرامش به دمشق و حلب بازگشته و معارضان عقب نشینی کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد