اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اشتون: دور جدید مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران به زودی برگزا

السفیر خبر داد:
اشتون: دور جدید مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران به زودی برگزار می‌شود
خراسان - مورخ یکشنبه 1391/05/08 شماره انتشار 18179
نویسنده: گروه سیاسی political@khorasannews.com
آسوشیتدپرس: مذاکرات باقری و اشمید پیشرفتی نداشته است

در حالی که دیدار معاونان جلیلی و اشتون روز سه شنبه در استانبول و پشت درهای بسته انجام شد، خبرهای ضد ونقیضی در مورد نتایج این نشست منتشر شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که خواسته نامش فاش نشود، اعلام کرد که در نشست معاونان «پیشرفتی حاصل نشده». این دیپلمات همین طور «چشم انداز ادامه مذاکرات در سطح عالی را نیز» در پرده ای از ابهام دانست. این در حالی است که روزنامه السفیر در خبری از قول کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خبری اعلام کرد: «مذاکرات میان مقامات ایرانی و اروپایی در موضوع هسته ای ایران به زودی برگزار می شود.» اشتون در مورد زمان و مکان این نشست اظهارنظری نکرده است. مشروح این گزارش در پی می آید.

اشتون: دور جدید مذاکرات درباره موضوع هسته ای ایران به زودی برگزار می شود

به گزارش مهر به نقل از السفیر، کاترین اشتون در اظهارنظری کوتاه پس از برگزاری نشست معاونان در استانبول اعلام کرد: مذاکرات میان مقامات اروپایی و ایرانی در موضوع هسته ای ایران به زودی برگزار می شود. خبرهایی در مورد زمان و مکان این دیدار منتشر نشده است. پیشتر و در پایان سفر باقری به ترکیه، منابع دیپلماتیک در آنکارا اعلام کرده بودند که باقری و داوود اوغلو برای ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ در استانبول توافق کردند. پیشتر دفتر کاترین اشتون نیز در بیانیه ای درباره دیدار معاونان اعلام کرده بود که این دیدار به این منظور انجام می شود تا دو طرف درباره «احتمال دیداری در آینده در سطح سیاسی» با یکدیگر صحبت کنند. دفتر کاترین اشتون همچنین تاکید کرده بود که اشتون در این باره با جلیلی تماس خواهد گرفت. به دنبال گفت وگوی تلفنی ۱۹ تیرماه هلگا اشمید با علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، نشست معاونان در استانبول در تاریخ سه شنبه سوم مرداد بین معاونان جلیلی و اشتون به منظور ایجاد تفاهم و هماهنگی میان دیدگاه های ایران و ۱+۵ و زمینه سازی برای گفت وگوی تلفنی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد ایران در استانبول برگزار شد و بعد از یک روز بحث و بررسی دو طرف از نتایج مذاکرات اظهار رضایت کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد: مذاکرات هسته ای پیشرفتی نداشته است

این در حالی است که به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از آسوشیتدپرس، یک مقام عالی رتبه اروپایی مدعی شد مذاکرات باقری و اشمید پیشرفتی نداشته است و چشم انداز از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در سطح عالی نیز در پرده ابهام می باشد. این دیپلمات اروپایی با اشاره به نشست باقری و اشمید مدعی شد این مذاکرات پیشرفتی نداشته و اشمید نیز همین نکته را به اطلاع اشتون رسانده است. این در حالی است که اشتون مسئول اطلاع رسانی در خصوص نتایج به دیگر طرف های مذاکره هسته ای با ایران است. برخی دیپلمات ها ادعا می کنند، عدم پیشرفت در مذاکرات اخیر در استانبول موجب می شود که احتمالا جلیلی و اشتون در گفت وگوی تلفنی خود روی نشستی دیگر با حضور باقری و اشمید توافق کنند یا این که بار دیگر کارشناسان برای ادامه مذاکره هسته ای وارد عمل شوند. به گفته آن ها با توجه به افزایش تنش ها در منطقه و خطر درگیری نظامی، به هر ترتیب مذاکرات در هر سطح ممکن ادامه می یابد.

هافینگتن پست: آمریکا با تحریم ها علیه ایران حقوق بشر را نقض کرد

در همین راستا به گزارش فارس، روزنامه هافینگتن پست طی گزارشی تصریح کرد: تحریم های به اصطلاح هوشمند آمریکا علیه ایران به طور گسترده موجب نقض حقوق بشر و آزادی های اساسی شده است که مقامات آمریکا داعیه دار آن هستند. بر اساس این گزارش در حالی که این تحریم ها به بهانه مقابله با برنامه هسته ای ایران و تحت عنوان تحریم های هوشمند وضع شده اند، محدودیت های ناشی از این تحریم ها، به طور گسترده ای موجب نقض حقوق بنیادین بشر و آزادی های اساسی ایرانیان شده است. با توجه به این که لازمه گسترش دموکراسی، توانایی افراد در دسترسی آزادانه به اطلاعات و تسهیل تبادل افکار و ایده هاست، سیاست گذاران آمریکایی باید مراقب باشند که تحریم ها موجب محدود شدن آزادی های اساسی افراد در کشورهای تحت تحریم نشود.

سفیر ایتالیا: برخی کشورها تحت تاثیر تحریم های ضدایرانی از فعالیت های تجاری با تهران بازمانده اند

در همین حال به گزارش ایرنا، سفیر ایتالیا در تهران با اظهار تاسف از اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورهایی که از قابلیت های بالایی برای انجام صادرات به ایران برخوردارند، تحت تاثیر تحریم  های ضدایرانی قرار گرفته و از انجام فعالیت های تجاری با ایران محروم مانده اند. آلبرتو برادانینی در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: تحریم ها ظاهرا برای هدف قرار دادن ایران وضع و اعمال شده اند اما در عین حال کشورهایی که فناوری ها و کالاهایی برای صادرات و ارائه به ایران دارند نیز، تحت تاثیر این تحریم ها قرار گرفته اند.

سفیر ایران در سوئیس: ایران کنترل خلیج فارس را در اختیار دارد

همزمان به گزارش مهر، ایگال کاسپی سفیر رژیم صهیونیستی در سوئیس که با روزنامه تاگس آنسایگر گفت وگو می کرد، در پاسخ به پرسشی درباره ترس از حمله نظامی از سوی اسرائیل به ایران و پیامدهای آن گفت: ایران یک رژیم اتمی است که می تواند کنترل خلیج فارس را در اختیار داشته باشد و قیمت نفت را هم تعیین کند. ضمنا موشک های میان برد ایران امروز حتی به اروپا می توانند اصابت کنند. اسرائیل به کرات تاکید نموده که در وهله اول خواهان آن است با همکاری جامعه بین المللی راه حلی برای مشکل ایران پیدا کند. ولی اسرائیل همه گزینه ها را برای خود باز نگه می دارد. وی در پاسخ به این پرسش که گزینه نظامی نیز شامل همه گزینه هاست، گفت: این سوال فعلا مطرح نیست زیرا هنوز از همه ظرفیت دیپلماتیک استفاده نشده است. سفیر رژیم صهیونیستی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل خود بمب اتمی دارد یا خیر، بدون این که این سوال را رد کند، گفت: اسرائیل اولین کشور نخواهد بود که بمب اتمی را در خاورمیانه به کار گیرد. در همین حال به گزارش فارس، بیل آئرس منتقد کهنه کار جنگ و استاد محقق آمریکایی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی، اقدام نظامی آمریکا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و رژیم صهیونیستی به ایران را یک فاجعه توصیف و اعلام کرد که اقتصاد و جامعه آمریکا دیگر نمی توانند جنگ های تهاجمی، تجاوزکارانه و اشغال گرانه کشورشان را تحمل کنند.

تحلیل صادق زیباکلام از نتایج مذاکرات معاونان ایران و 1+5 در استانبول

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در مورد اعلام نگرانی نتایج مذاکرات باقری و اشمید در استانبول، به دیپلماسی ایرانی گفت: من معتقدم که این که هیچ اعلانی بعد از مذاکرات آقای باقری و خانم اشمید صورت نگرفته، به معنای آن است که مذاکرات حداقل به شکست نینجامیده است. اگر به شکست انجامیده بود، دست کم طرف غربی یعنی خانم اشمید می گفت که متاسفانه مواضع ایران این گونه است یا اگر می خواستند به زبان دیپلماتیک این مسئله را بیان کنند، می گفتند که پیشنهاداتی به ایران داده شده و قرار است ایران این پیشنهادات را بررسی کند اما این که حتی به این صورت هم مطلبی بیان نشده اتفاقا مثبت است. چون اگر به نتیجه منفی رسیده بودند غربی ها در اعلام این خبر پیش دستی می کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد