اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

نشست بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی کشتار دسته جمعی مسلمانان میا

نشست بررسی ابعاد حقوقی و بین‌المللی کشتار دسته جمعی مسلمانان میانمار و مسئولیت جامعه بین‌المللی برگزار شد
خراسان - مورخ دوشنبه 1391/05/09 شماره انتشار 18180
نویسنده: هادی محمدی political@khorasannews.com

نشستی حقوقی با عنوان "بررسی ابعاد حقوقی و بین المللی کشتار دسته جمعی مسلمانان میانمار و مسئولیت جامعه بین المللی" در دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران در تهران با حضور4 تن از استادان حقوق بین الملل دانشگاههای کشورمان برگزار شد. در ابتدای این نشست دکتر توکل حبیب‌زاده استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به گزارش های حقوق بشری مجامع بین المللی در مورد میانمار از جمله گزارش سال 2004 عفو بین‌الملل ، گزارش سال 2005 کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن و همچنین گزارش کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گفت: براساس اطلاعات این گزارش ‌ها، مسلمانان در میانمار دارای سابقه‌ای طولانی بوده و بنابر ادعای برخی مقامات این کشور مهاجر یا پناهنده نیستند. وی افزود : گزارش عفو بین ‌الملل در سال 2004 و شصتمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام می‌ کند که عدم اعطای حق شهروندی به مسلمانان، عدم دسترسی به آموزش متوسطه، قتل ‌های غیرقانونی، تجاوز به زنان توسط نیروهای نظامی، شکنجه، اسکان مجدد اجباری، تخریب منازل، عدم اجازه ساخت و توسعه مساجد و دسترسی نداشتن به خدمات پزشکی در شهرها و همچنین وادار شدن به کار اجباری از سوی ارتش از جمله موارد نقض حقوق بشر علیه مسلمانان است و آنها حق شهروندی ندارند. حبیب زاده ریشه درگیری میان مسلمانان و بوداییان را در استقلال ‌خواهی مسلمانان میانمار دانست که باعث شد سیاست دولت در قبال آنها تغییر کند و درگیری‌ های بین مسلمانان و بودائیان شکل گیرد. استاد دانشگاه امام صادق (ع) ادامه ‌داد:‌ طی سالهای 96، 97 و 2001 درگیری‌ های مشابهی بین مسلمانان و بودائیان این کشور رخ داد که امسال نیز آتش این فتنه دوباره در گرفته و متأسفانه در این درگیری‌ها دولت هیچگاه با بی‌ طرفی اقدام نکرده بلکه همواره جانب اکثریت مردم میانمار یعنی بودائیان را گرفته است. وی درباره مسئولیت دولت میانمار در قبال این کشتار یادآور شد: بنده معتقدم دولت میانمار شریک در این جرم است.

تردیدهایی درباره اعداد و ارقام قربانیان این حادثه وجود دارد

در ادامه این نشست دکتر بهرام مستقیمی استاد دانشگاه تهران نیز در زمینه ابعاد حقوقی جنایات میانمار با بیان اینکه تردید‌هایی در مورد اعداد و ارقام قربانیان این حادثه وجود دارد یادآور شد: عده ‌ای در این خصوص به طرز فجیعی کشته شده ‌اند، پس در اینکه جنایت رخ داده نباید شکی کرد اما در جنایت رخ داده که آیا علیه بشریت بوده، پاکسازی بوده یا نسل کشی است، اختلاف وجود دارد. وی ادامه داد: اگرچه رقم خاصی برای اینکه بگوییم جنایت علیه بشریت بوده یا نسل‌ کشی یا برای پاکسازی صورت گرفته است، وجود ندارد اما اگر جنایت به صورت سازمان یافته رخ دهد و بی توجهی حافظان نظم به چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم، می ‌توان آن را جنایت علیه بشریت خواند و دراین مورد گزارش شده که جنایات در مکان ‌هایی رخ داده که مقامات حکومتی می ‌توانستند مانع آن شوند و از سوی دیگر رئیس جمهور میانمار نیز اعتقادی ندارد که مسلمانان ، شهروند این کشور هستند.

آن چه در میانمار اتفاق افتاده جنایتی است که دارای اثر بین المللی است

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه گفته می شود در میانمار 3 جوان مسلمان به یک دختر بودایی تجاوز کرده و پس از آن اعدام شده ‌اند، گفت: این موضوع باعث بروز درگیری ‌های گسترده و شرایط غیر طبیعی در این کشور شده بود که اگر دولت در بدو امر به درستی برخورد می ‌کرد چنین اتفاقاتی نمی‌ افتاد. مستقیمی افزود : آنچه که در میانمار اتفاق افتاده، جنایتی است که دارای اثر بین‌المللی است یعنی جنایتی است که به دیگران هم سرایت می ‌کند و در نتیجه بخشی از جامعه بین‌ المللی مانند سازمان همکاری اسلامی که احساس نزدیکی و قرابت با جمعیت مسلمانان میانمار می ‌کنند و حتی سازمان ملل باید وارد عمل شوند. وی ضمن مسئول دانستن دولت میانمار در ارتکاب این جنایت تصریح کرد : اگر دولت میانمار اقدامات لازم را انجام داده بود، بودایی‌ ها امکان این را نداشتند که مسلمانان را مورد حمله قرار دهند و شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد این قضیه فقط جنایت نیست بلکه موضوع چیزی بیش از جنایت علیه مسلمانان بلکه جنایت علیه ارزش های بشردوستانه است که باعث جریحه دار شدن مردم دنیا شده است.

مشکل اساسی در میانمار مربوط به رفتار دولت است

دکتر اسعد اردلان استاد حقوق بین الملل نیز که در این نشست حاضر بود با تاکید بر نیاز به رسانه ای شدن این جنایت افزود : مشکل اساسی در میانمار در رفتار دولت بوده که اولا مسلمانان را بی ‌تابعیت دانسته ‌اند و ثانیا معیارهایی را که حقوق بین‌ الملل برای آنها مشخص کرده مانند حق آزادی، مهاجرت و ... را در مورد مسلمانان مراعات نکرده ‌اند. اردلان با بیان اینکه جامعه بین ‌الملل در قبال دولت میانمار باید طلب مسئولیت کند، خاطرنشان کرد: چه مسلمانان را تبعه میانمار بدانیم و چه بیگانه، مهاجر یا پناهنده ، دولت مسئول حفظ جان، مال و آزادی آنان است. وی تاکید کرد : کشتار دسته‌ جمعی مسلمانان در میانمار بسیار گسترده ‌تر از آن چیزی است که می ‌شنویم. بر همین اساس می ‌توانیم این موضوع را به عنوان نقض فاحش حقوق بشردوستانه بدانیم، لذا دولت میانمار باید در قبال این کشتار پاسخگو باشد.

باید دولت برمه را به پذیرش خبرنگاران وادار کنند

اردلان گفت: سازمان ‌های مستقل مدافع حقوق بشر یا نهادهایی که دنبال احقاق حقوق هستند، باید کشتار مسلمانان در میانمار را رسانه ‌ای کنند و به دولت‌ ها فشار بیاورند تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. به اعتقاد بنده نقش رسانه‌ های جمعی و گروهی و نهادهای حقوق بشر یا حقوق بشردوستانه در توزیع اطلاعات بسیار زیاد است و اولین گام آنها این است که باید دولت برمه را به پذیرش خبرنگاران وادار کنند تا خبرنگاران این موضوع را اعلام کنند. وی تصریح کرد: جامعه جهانی باید نسبت به کشتار مسلمانان در میانمار حساس شود؛ لذا همه ما مسئول هستیم که برای پیشگیری از توسعه این اقدامات در دنیا از هرکاری از جمله در زمینه اطلاع ‌رسانی دریغ نکنیم. اردلان در خصوص درگیری‌ های رخ داده بین بوداییان و مسلمانان با بیان اینکه حتی اگر بپذیریم این یک جنگ داخلی بین مسلمانان و بوداییان بوده، شامل جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می ‌شود، خاطرنشان کرد: دولت برمه در این زمینه باز هم مقصر است. وی با بیان اینکه جامعه بین ‌المللی اعم از تک تک دولت‌ ها و سازمان‌ های بین‌ المللی که صلح و امنیت بین‌ الملل را در دستور کار دارند می ‌توانند این موضوع را نقض صلح و امنیت منطقه ‌ای و بین‌المللی دانسته و علیه آن موضع بگیرند، گفت: باید احراز شود که تهدید علیه صلح است تا شورای امنیت نیز وارد میدان شده و به آن رسیدگی کند، اما پیش از آن سازمان‌ های منطقه‌ ای از جمله "آ سه آن"، می ‌توانند این موضوع را به عنوان نقض فاحش حقوق بشر دنبال کنند تا دولت برمه در موضعی قرار گیرد که متوجه شود باید پاسخگوی جامعه بین ‌المللی در قبال این جنایت باشد.

جامعه میانمار، جامعه ای بسته است

همچنین در پایان این نشست دکتر علی رضا دیهیم عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه جامعه میانمار جامعه ‌ای بسته است، تصریح کرد: بسته بودن این جامعه از حیث تسلط کورکورانه به نگرش‌ های حاکم بر جامعه نشات می ‌گیرد. دیهیم با بیان اینکه در جرم نسل ‌کشی علاوه بر سوء نیت عام باید سوء نیت خاص هم احراز شود، اظهار کرد: اینکه در میانمار تعدادی کشته و بی ‌خانمان شده‌اند که مسلمان هستند و گروهی که این حملات را ساماندهی کرده‌اند، بودایی هستند و در این حرف هیچ تردیدی وجود ندارد، یادآور شد: باید اول نیت ‌ها احراز شود که حمله بودایی‌ ها به قصد نابودی بوده یا به تلافی یک شایعه دروغین صورت گرفته است. این استاد دانشگاه یادآور شد : طبق گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، حداقل 78 نفر در این حوادث کشته شده‌ اند و این نشان ‌دهنده آن است که ماده 7 اساسنامه دیوان در این امر تحقق یافته ؛ لذا دولت میانمار مرتکب رفتارهای تبعیض‌ آمیز علیه مسلمانان شده و مقامات نظامی حداقل می ‌توانستند از وقوع این کشتار جلوگیری کنند. این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که چرا شورای امنیت مواردی مانند سودان و لیبی را در دستور کار قرار داد اما در مورد میانمار چنین اقدامی انجام نداده است، یادآور شد: این موضوع نشان می‌ دهد که آمریکا نیز مسئول نقض حقوق بشر در میانمار و شریک جرم دولت این کشور است.

تجمع بسیجیان در مقابل دفتر سازمان ملل در محکومیت جنایات میانمار

زاهدی- ده ها نفر از اعضای بسیج ادارات ، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی تهران با تجمع در مقابل دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کشورمان، اعتراض خود را به جنایات علیه مسلمانان میانمار و سکوت مجامع جهانی در برابر این اقدامات اعلام کردند. به گزارش خراسان در این تجمع اعتراضی که ظهر روز گذشته برگزار شد اعضای بسیج ادارات تهران بزرگ با سر دادن شعارهایی همچون " کشتار مسلمان میانمار اعلام جنگ است به قرآن" ، "سکوت در برابر جنایت خیانت است" ، قتل عام مسلمان میانمار جنایت دوباره استکبار" ، "یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا"، "ای امت محمد بپاخیز" ، "مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل" و " هیهات مناالذله " ضمن اعلام همدردی با مردم مسلمان میانمار از سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر خواستند تا به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کنند. همچنین در قطعنامه پایانی این تجمع اعتراضی ، بسیجیان ادارات تهران اقدامات جنایت بار در میانمار را نشان دهنده اوج نفاق و وحشیگری لیبرالیسم غربی دانسته و تاکید کردند نظم نوین غربی که محوریت آن بر اساس ترور و نسل کشی برنامه ریزی شده است حاصلی جز این گونه جنایات نداشته و در ماجرای اخیر نیز القای جنگ میان اسلام و بودیسم،خطی است که رسانه های غربی دنبال می کنند. در ادامه این قطعنامه از وزارت امور خارجه کشورمان خواسته شده تا از تمام توان دیپلماسی خود برای برگزاری اجلاس سازمان همکاری اسلامی و فشار بر دولت میانمار برای پایان دادن به تبعیض و خشونت علیه مسلمانان این کشور استفاده کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد