اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

عقب نشینی مخالفان مسلح از بخش هایی از حلب

عقب نشینی مخالفان مسلح از بخش هایی از حلب
خراسان - مورخ دوشنبه 1391/05/09 شماره انتشار 18180
نویسنده: سید محمداسلامی m.eslami@khorasannews.com

پاک سازی مناطقی از حماه و حلب ادامه دارد. به گزارش مهر به نقل از شبکه المنار، نیروهای ارتش سوریه ضمن پاک سازی منطقه "کرناز" یکی از سرکرده های گروه های تروریستی را در حومه حماه دستگیر کردند. وزارت کشور سوریه اعلام کرد گروه های مسلح از مردم می خواهند که از منازل خود خارج شوند سپس از آن ها برای اهداف تروریستی خود استفاده می کنند. ارتش سوریه به مخفیگاه گروه های مسلح سوری در منطقه صلاح الدین حلب حمله کرد. به گزارش فارس، درگیری‌های حلب وارد دهمین روز خود شد و ضربات جدی ارتش بر گروهک‌های تروریستی، موجب عقب‌نشینی این گروهک‌ها به ویژه از صلاح‌الدین شده است. «سوریه الان» اعلام کرد که ارتش در «حی الشاغور» نیز پیشروی کرده است و در منطقه الاذاعه نیز تعدادی از تروریست‌ها را بازداشت و سلاح آنان را مصادره کرده است. پایگاه خبری «عاجل» سوریه نیز اعلام کرد که گروهک ارتش آزاد سوریه در حلب پس از دریافت ضربات سنگین از ارتش و درگیری شدید میان آن ها از منطقه مهم صلاح‌الدین حلب عقب‌نشینی کرده است.

کشته شدن تروریست های سعودی در ادلب

به گزارش مهر، شبکه تلویزیونی الدنیا سوریه گزارش داد در عملیات ارتش در حومه ادلب، چندین تروریست از جمله چند سعودی کشته شدند. بر اساس این گزارش، درگیری هایی میان واحدهای ارتش سوریه و یک باند تروریستی در اطراف روستای کورین رخ داد که چندین تروریست کشته شدند و 3تروریست سعودی از آن جمله اند. خطرناک ترین تروریست سعودی به نام جهاد سالم الحربی در این عملیات به هلاکت رسیده است. رسانه های الجزایری نیز از متلاشی شدن یک شبکه تروریستی که سلفی ها را برای اعزام به سوریه برای شرکت در عملیات تروریستی جذب می کرد، خبر دادند. تلویزیون سوریه خبر داد که نیروهای امنیتی الجزایر، یک شبکه تروریستی را که سلفی ها را برای اعزام به منظور شرکت در اقدامات تروریستی جذب می کرد، متلاشی کردند. در همین حال شبکه 'راشا تودی' گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا در حال آموزش 'نحوه حکومت‌داری و اداره دولت' به 40 تروریست سوری در برلین، پایتخت آلمان است. بی‌بی‌سی به تازگی از افتتاح رسمی اولین اردوگاه پناهندگان سوری در منطقه 'الزعتری' شهر 'المفرق' اردن خبر داده است. با این حال به گزارش الوطن سوریه منابع مطلع از پاریس خبر دادند که فضای ناامیدی شدیدی در میان افراد مسلح در حلب حاکم شده است.

درخواست مخالفان برای اقدام خارج از شورای امنیت

درحالی که نگرانی‌ها از احتمال وقوع فاجعه در شهر حلب همچنان ادامه دارد، شورای مخالفان سوریه از کشورهای هم‌پیمان خود کمک‌های تسلیحاتی ویژه درخواست کرد. به گزارش الجزیره، عبدالباسط سیدا، رییس شورای مخالفان سوریه موسوم به "شورای ملی سوریه" از کشورهای هم‌پیمان این شورا خواست تا کمک‌های تسلیحاتی ویژه در اختیار مخالفان قرار دهند و مخالفان را با سلاح‌های سنگین کمک کنند تا مخالفان بتوانند با ارتش سوریه مقابله کنند. وی گفت: «در صورتی که هم‌پیمانان ما هرچه زودتر برای پایان دادن به درگیری‌های شهر حلب وارد عمل نشوند مسئولیت خون‌هایی که در این شهر ریخته می‌شود بر عهده آنها نیز خواهد بود.» سیدا گفت: «هم‌پیمانان ما باید خارج از چارچوب شورای امنیت هرچه سریع تر وارد عمل شوند چرا که هر اقدامی در قالب شورای امنیت با وتو روبه رو می‌شود که فایده‌ای ندارد.» رئیس شورای مخالفان سوریه گفت: «ما هم‌اکنون با وزیر خارجه امارات درباره تشکیل دولت انتقالی در سوریه بحث و تبادل نظر کرده‌ایم و توافق‌هایی در این خصوص حاصل شده است.» وی تاکید کرد که نمی‌توان با استفاده از الگوی یمن وضعیت موجود در سوریه را حل و فصل کرد. وی مدعی شد که بشاراسد باید محاکمه شود. از سوی دیگر کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره سوریه از احتمال وقوع «جنگی قریب‌الوقوع» در شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه و کشته شدن غیرنظامیان ابراز نگرانی کرد. وی گفت: «گزارش‌های رسیده از حلب و این که نیروهای نظامی سوریه به سوی این شهر در حال حرکت هستند، بسیار نگران‌کننده است و از یک درگیری شدید در حلب حکایت دارد.» معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که این اتحادیه یک پیش‌نویس قطعنامه جدید عربی را برای ایجاد مناطق امن در سوریه تهیه کرده که امروز به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

لاوروف: روسیه هرگز به اعطای پناهندگی به اسد فکر نکرده است

در همین حال وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو هیچ برنامه یا توافقی برای اعطای پناهندگی به رئیس جمهوری سوریه نداشته و حتی به این مسئله فکر نکرده و نخواهد کرد. به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف گفت: «ما این مسئله را بارها به طور علنی گفته‌ایم که حتی به این موضوع فکر هم نکرده‌ و نخواهیم کرد.» لاوروف تاکید کرد: «بیانیه‌هایی که از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سایر مقام‌های کشور منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که مسکو هیچ رابطه ویژه‌ای با دولت سوریه ندارد.» وی افزود: «ما نزدیک‌ترین دوست دولت سوریه نبوده و نیستیم. بهترین دوستان دولت سوریه در اروپا هستند.» در همین حال محمد ابراهیم الشعار، وزیر کشور سوریه که پیشتر اعلام شده بود در انفجار دفتر امنیت ملی این کشور کشته شده است، در اظهاراتی اخبار منتشر شده در خصوص کشته شدن خود در انفجار مذکور را رد کرد.

واکنش شدید مالکی به قانون شکنی منطقه کردستان عراق درباره ممانعت از حضور ارتش در مرز با سوریه

به دنبال اعزام یگان‌هایی از ارتش عراق به مناطق تحت کنترل دولت منطقه کردستان عراق، مسعود بارزانی اعلام کرد که به هیچ وجه اجازه نخواهد داد ارتش وارد مناطق تحت کنترل کردها شود. به گزارش آناتولی، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق ضمن هشدار به ورود احتمالی نیروهای ارتش عراق به مناطق تحت کنترل کردها در شمال این کشور اعلام کرد، به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا ارتش عراق در مناطق تحت کنترل کردها حضور یابند. در واکنش به مواضع کردستان عراق، نخست وزیر عراق در بیانیه ای مانع تراشی منطقه کردستان این کشور در برابر استقرار نیروهای ارتش و پلیس عراق در مرزهای مشترک با سوریه را نقض آشکار قانون اساسی دانست. در این بیانیه گفته شده است: «تصمیم استقرار نیروهای ارتش و پلیس فدرال در مسافتی حدود 600 کیلومتر در مرزهای مشترک عراق و سوریه در راستای جلوگیری از تاثیرات منفی اوضاع سوریه بر عراق اتخاذ شده است و اقلیم کردستان عراق را هدف قرار نخواهد داد.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد