اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

حدیث هفتخ

  
از حکمتهاى امام صادق «علیه السلام»:

اداءُ الامانةِ الى من اِئتمَنک وان ترضى لاخیکَ ما ترضى لنفسکَ واعلَم انَّ للامور اواخرٌ فَاحذر العواقب وان للامورِ بغتاتٌ فکن على حذرٍ وایّاکَ ومرتقىَ جبلِ سهلِ اذا کان المُنحدَر وعراً ولا تَعدنَ اخاکَ وعداً لیس فى یدک وفاؤُه   

مفضل بن عمر، بزرگ شیعیان کوفه بود و در بین آنان مقام و منزلتى داشت، لذا امام صادق(ع) به او فرمود: شش خصلت را به تو توصیه مى‏کنم، آنها را به شیعیان من برسان: 
توصیه امام صادق علیه السلام به شیعیان (۱۳۸۹/۱۰/۰۴ - ۰۸:۰۰)
از حکمتهاى امام صادق «علیه السلام»: وقال‏ (علیه السلام) للمفضل: اوصیکَ بسّت خصالٍ تبلغهن شیعتى. قلت: وما هنّ یا سیدى؟ قال‏ (علیه السلام): اداءُ الامانةِ الى من اِئتمَنک. وان ترضى لاخیکَ ما ترضى لنفسکَ واعلَم انَّ للامور اواخرٌ فَاحذر العواقب وان للامورِ بغتاتٌ فکن على حذرٍ وایّاکَ ومرتقىَ جبلِ سهلِ اذا کان المُنحدَر وعراً ولا تَعدنَ اخاکَ وعداً لیس فى یدک وفاؤُه.
(تحف العقول صفحه 367)
مفضل بن عمر، بزرگ شیعیان کوفه بود و در بین آنان مقام و منزلتى داشت، لذا امام صادق(ع) به او فرمود: شش خصلت را به تو توصیه مى‏کنم، آنها را به شیعیان من برسان:
1- هر کس، نزد تو امانتى گذارده به او بر گردان‏.
2- هر چه را براى خود مى‏پسندى در حق برادرانت نیز بپسند.
3- هر کار که مى‏خواهى انجام دهى به عواقب آن بیندیش (نباید هر کارى را به صرف این که کار خوبى است انجام داد، چه بسا پایان و نتیجه بدى داشته باشد).
4- در انجام کارها، ممکن است حوادث ناگهانى اتفاق بیفتد لذا تمهیدات و تدارکات لازم را پیش‏بینى کن تا دچار گرفتارى نشوى‏.
5- از گام نهادن در مسیرى که پیمودن آن سهل و آسان است ولى برگشتن از آن دشوار مى‏باشد، پرهیز کن‏.
6- چیزى را که در توان و قدرت تو نیست، وعده مده‏.
(از احادیث منتخب رهبر معظم انقلاب «دام ظله» در شروع درس خارج

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد