اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

اتحاد با امام

راههای جلوگیری از تجاوز دشمنان

جنگ و گریز در دمشق، دیپلماسی در مسکو

جنگ و گریز در دمشق، دیپلماسی در مسکو
خراسان - مورخ چهارشنبه 1391/04/28 شماره انتشار 18170
نویسنده: سیدمحمداسلامی m.eslami@khorasannews.com
دیلی تلگراف: آمریکا تا پس از انتخابات ریاست جمهوری به مخالفان سوری کمک نمی‌کند

روز گذشته رسانه های خبری از وقوع درگیری های مسلحانه در برخی مناطق پایتخت سوریه خبر دادند. به گزارش مهر، شبکه العربیه و الجزیره از درگیری مسلحانه در خیابان های بغداد و میدان العباسیین در دمشق خبر دادند. العربیه همچنین مدعی شد که درگیری ها به میدان سبع بحرات دمشق نیز رسیده است. راشاتودی هم به نقل از شاهدان عینی از صدای انفجار در منطقه المیدان خبر داد. العالم خبر داد شماری از افراد مسلح در منطقه المیدان دمشق تجمع کرده اند که نیروهای امنیتی در تعقیب آن ها هستند. نیروهای امنیتی تلاش می کنند خانواده هایی را که افراد مسلح به عنوان سپرانسانی به گروگان گرفته اند، در منطقه المیدان دمشق نجات دهند. به گزارش سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، تعقیب بازماندگان یک گروه تروریستی مسلح که در نهر عیشه دمشق تمرکز کرده بودند، نیز ادامه دارد. درگیری با شورشی ها و گروه های مسلح مخالف دولت به جز دمشق، در برخی شهرهای دیگر سوریه نیز روی داده است. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، گزارش داد که نیروهای ارتش خسارت ها و تلفات سنگینی به تروریست ها در حمص، دیرالزور، ادلب و حلب وارد کردند. سانا همچنین اعلام کرد نیروهای مسئول حفاظت از منطقه السفیره در حلب حمله اعضای یک گروه مسلح تروریستی را دفع و خسارت های سنگینی به آن ها وارد کردند. تلویزیون قزاقستان نیز از به آتش کشیده شدن تنها ساختمان دیپلماتیک سوریه در این کشور خبر داد.

سفر عنان و اردوغان به مسکو

هم زمان با تعقیب و گریزها در سوریه، تلاش های دیپلماتیک ادامه دارد و در مسکو متمرکز شده است. به گزارش الجزیره، کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل، با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار و درباره تحولات سوریه بحث و گفت‌وگو کرد. دفتر اطلاع‌رسانی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: «دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با کوفی عنان بیانگر حمایت روسیه از طرح صلحی است که عنان برای حل بحران سوریه ارائه داده و شورای امنیت آن را تصویب کرده است.» شبکه روسیا الیوم نیز به نقل از یک مسئول آگاه روسی اعلام کرد که گفت‌وگو درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در چارچوب گفت‌وگوهای لاوروف و کوفی عنان قرار ندارد. همچنین این منبع مسئول تاکید کرد که دولت روسیه به کوفی عنان پیشنهاد داده است که دیداری را با گروه تماس سوریه در سطح مسئولان بلندپایه در مسکو، پایتخت این کشور برگزار کند. ایسنا نیز به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داد که اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نیز امروز وارد مسکو می شود. بلنت ارینچ، سخنگوی رسمی دولت ترکی، با اعلام این خبر مدعی شد که مقامات روسیه به دلیل تحولات جاری در منطقه و حوادث جاری در سوریه چیزی نمانده که حمایت خود را از نظام حاکم در سوریه بردارند. این درحالی است که لاوروف پیش از رسیدن عنان به مسکو با انتقاد شدید از کشورهای غربی اعلام کرد که غربی‌ها انگیزه واقعی برای پایان دادن به اوضاع جاری در سوریه ندارند و درخواست برای کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه غیر قابل قبول است.

تا پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از کمک واشنگتن به مخالفان سوری خبری نیست

درحالی که روسیه حاضر نیست با تندروی ها علیه سوریه همراهی کند، روزنامه دیلی تلگراف نیز گزارش داد که "به رغم افزایش عصبانیت شورشیان سوریه از منفعل بودن آمریکا"،کاخ سفید تمامی درخواست‌‌ها برای حمایت اطلاعاتی و ارسال تسلیحات سنگین به مخالفان را رد کرده است. یک لابیگر برای گروه مخالف سوریه در واشنگتن به دیلی تلگراف گفت: «تا پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ژانویه 2013 ما شاهد هیچ گونه دخالت آمریکا نخواهیم بود.» به گفته او این پیام را دیگران مانند ترک‌ها و قطری‌ها هم باید بشنوند. هفته گذشته تام دانیلون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به لندن رفت و پیام اوباما را برای دخالت نکردن در سوریه به متحدان این کشور رساند. منابع آگاه در واشنگتن گفتند: «دانیلون این مسئله را روشن کرده که هیچ فضایی برای افزایش دخالت آمریکا در سوریه وجود ندارد.» یک گروه لابیگر دیگر به دیلی تلگراف گفت: «هیچ کس در آمریکا نمی‌‌خواهد که دست بر روی مسئله سوریه بگذارد نه در کاخ سفید و نه در کمیته امور خارجه کنگره و روشن است که ما باید مدت زمان بیشتری بازی در سوریه را ادامه دهیم.» با این حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن مبلغ 64 میلیون دلار را برای کمک به "پناهندگان سوریه" اختصاص می‌دهد.

14 مجروح در حمله پلیس ترکیه به آوارگان سوری

اعتراض 500آواره سوری به نداشتن آب آشامیدنی در یکی از اردوگاه های کلیس، موجب درگیری پلیس و آوارگان و مجروح شدن14 نفر شد. به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری 7، در یکی از اردوگاه های آوارگان سوری در استان کلیس و در مرز اونجو پنار، 500نفر از آوارگان به خاطر نداشتن آب آشامیدنی کافی به مسئولان اعتراض کردند و علیه ترکیه شعار دادند. در نتیجه حمله به آوارگان با باتوم و گاز اشک آور، 10 نفر از آوارگان مسموم و مجروح شدند و در واکنش جوانان این اردوگاه نیز 4 نفر از نیروهای پلیس و ژاندارمری به ضرب چماق و چاقو مجروح و روانه بیمارستان شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد